Slim, duurzaam en barrièrevrij - zo ziet het hotel van de toekomst eruit

Het Hotelcompetentiecentrum (HKZ) in Oberschleissheim bij München is iets bijzonders in het Duitstalige hotellerie-landschap: hier draaien op één groot expositieoppervlak alle onderdelen van een hotel - van hotelkamers van verschillende categorieën tot een volledig functionele bar, lobby en keuken - in testmodus. Architecten, planners, gebouweigenaren, pachters en investeerders kunnen zich laten informeren over concepten in de hotel- en cateringbouw van een breed scala aan fabrikanten en op hun gemak van gedachten wisselen - weg van de gebruikelijke vakbeurzen. Ook GEZE-oplossingen worden hier gebruikt en we krijgen zo waardevolle feedback over het gebruik en de omgang met onze producten. Sonja Zdiarsky, onze Global Account Manager en expert voor de hotelbranche, bespreekt met de twee gebouweigenaars van de HKZ, Julia von Klitzing-Peter en Christian Peter, de trends in de hotel- en cateringbranche, wat slimme hotels onderscheidt, welke behoeften gasten en personeel hebben en natuurlijk hoe GEZE-producten daarbij kunnen helpen.

"Smart Hotel" is de trend in de hotelbranche

S.Z.: Men kan op dit moment niet om de term "smart hotel" heen. Wat betekent het volgens u en welke andere trends domineren op dit moment de hotelbranche?

Christian Peter: Het is duidelijk dat bijna iedereen het heeft over koppelen en automatisering in de hotelexploitatie. De termen "slim hotel" of "hotel van de toekomst" worden ook vaak gebruikt in deze context. Het Smart Hotel gaat over het uitrusten van een hotel met kunstmatige intelligentie, om het beheer en de efficiëntie van de hotelexploitatie te optimaliseren, waardoor enerzijds de service in het hotel wordt verbeterd, maar ook kosten worden bespaard. Maar vanuit ons oogpunt bestaat het zogenaamde slimme hotel of hotel van de toekomst al; het zou eigenlijk het "hotel van het heden" moeten heten. Want de digitaliseringsoplossingen zijn grotendeels al beschikbaar, alleen wordt het potentieel nog niet volledig benut, aangezien de koppeling en dus communicatie tussen de afzonderlijke merken nog problematisch is. Dat ligt vooral aan het feit dat niet van het begin af aan gemeenschappelijk gedacht en gepland wordt, maar de afzonderlijke merken te laat erbij komen en een structurele oplossing dan niet meer kan worden overwogen. 

Hotelcompetentiecentrum

Deurdrangers en andere GEZE-producten in live testmodus: in het Hotelcompetentiecentrum hebben onze klanten de gelegenheid om alle producten te ervaren. © GEZE GmbH

S.Z.: Hoe moet de planning van een slim hotel eruit zien, zodat het koppelen functioneert?

C.P.: Architecten, interieurontwerpers, maar ook de respectieve gespecialiseerde planners voor verwarming, airconditioning, sanitair, ventilatie, brandveiligheid enz. zijn betrokken bij het bouwproces. Deze moeten in een vroeg stadium met elkaar in contact komen, idealiter gemodereerd via de aanbesteding. Anders zijn de technische systemen achteraf meestal incompatibel – simpelweg omdat er een enorm aantal verschillende systemen en protocollen zijn. Idealiter moeten de systemen daarom interoperabel zijn.

S.Z.: Dat kunnen we zo absoluut bevestigen. De technische systemen functioneren het beste met een goede planning en vroegtijdige coördinatie tussen alle betrokkenen. We hechten hier grote waarde aan bij onze projecten. Welke voordelen ziet u voor de gebouweigenaar als gevolg van slimme hotels?

C.P.: Een van de belangrijkste redenen om de gebouwentechniek in het hotel te koppelen, is het duurzaamheidsaspect, of om preciezer te zijn, de energie-efficiëntie. De hotelier heeft nauwkeurige gegevens nodig over het energieverbruik, om bijvoorbeeld piekbelastingen te compenseren of te verschuiven. Een voorbeeld: hij kan bijvoorbeeld de stroom naar het koffiezetapparaat 's ochtends zeker niet verlagen, maar hij kan wel de intelligentie van het gebouw gebruiken om de wasdroger te laten overschakelen van 90 % naar 60 % verwarmingsvermogen of zelfs om het hele droogproces naar de nachtelijke uren te verplaatsen. Tegelijkertijd kan door het koppelen het comfort en de veiligheid in het gebouw verhoogd worden, door gebouwprocessen te optimaliseren. Bijvoorbeeld door een automatische ventilatie of door barrièrevrije deuroplossingen, die desondanks te allen tijde een hoge mate van veiligheid voor de gasten garanderen, bijvoorbeeld in geval van brand, evenals de mogelijkheid van toegang op afstand voor de statusbewaking of toegangscontrole. Voor deze vele kleine toepassingsgevallen hebben we een gebouwbeheertechniek nodig, waarin de afzonderlijke merken geïntegreerd kunnen worden. Hier worden natuurlijk oplossingen geboden, zoals het koppelingsplatform myGEZE Control, met behulp waarvan de deur- en raamaandrijvingen systeemonafhankelijk in een gebouwbeheertechniek geïntegreerd kunnen worden.

Duurzame hotelexploitatie

S.Z.: Binnenkort gaan we de bestaande deuren in het Hotelcompetentiecentrum voorzien van myGEZE Control. Zowel de deuren alsook de producten van andere firma’s kunnen dan worden opgenomen in een gebouwmanagementsysteem en de voordelen kunnen live worden gedemonstreerd aan bezoekers. Dat maakt de theorie dan een beetje tastbaarder en dat is het grote voordeel van het Hotelcompetentiecentrum. Even afgezien van technologie, welke andere trends ziet u nog in de hotel- en cateringbranche?

J.v.K.: Naast de technologie ligt de focus op de verschillende behoeften van de gasten. Wat verwachten mijn gastgroepen, wat vinden jongeren misschien ook belangrijk in tegenstelling tot de huidige doelgroep? Hier gooit vooral bij de jonge generatie het thema duurzaamheid hoge ogen op. In de zin dat een bewuste beslissing voor duurzaamheid, voor regionaliteit een nieuwe vorm van luxe is. Aan de ene kant komt hier, zoals reeds vermeld, de gebouwautomatisering in het spel om de exploitatie van een hotel duurzamer te maken, maar de eisen gaan verder dan dat. Het begrip luxe is volledig veranderd. Vroeger betekende luxe grote, weelderige en rijkelijk uitgeruste kamers en ruimtes; tegenwoordig eerder het tegenovergestelde, dus sober, minimalistisch en functioneel design. Naast duurzaamheid zijn echter ook barrièrevrije hotels een trendy onderwerp. De Wereldorganisatie voor Toerisme (UNWTO) schat dat de markt voor barrièrevrij toerisme goed is voor ongeveer 15 procent van de totale wereldwijde uitgaven voor toerisme. Dit cijfer zal naar verwachting verder stijgen, aangezien steeds meer landen en reisdoelen hun toegankelijkheid verbeteren. Barrièrevrijheid gaat al lang niet meer alleen over mensen met een handicap, maar ook over oudere reizigers, gezinnen met kinderen of gewoon gasten die met hun bagage reizen. Iedereen profiteert van barrièrevrije hotels.

Vooral bij de jongere doelgroep is een bewuste beslissing voor duurzaamheid en regionaliteit de nieuwe vorm van luxe.

Julia von Klitzing-Peter, expert voor generaties Y/Z bij het Hotelcompetentiecentrum

S.Z.: Wat betekent de trend naar duurzame en barrièrevrije hotels concreet voor de hotelkamers?

J.v.K.: Dat ik veel minder meubels heb, bijvoorbeeld. Het meubilair moet doordacht zijn en werkelijk beperkt tot het strikt noodzakelijke. Bijvoorbeeld ook alleen kleine kasten aan de zijkant, een compact bureau en een bagagerek en niet veel anders - allemaal in één kleur, van één materiaal en bij voorkeur uit de regio zonder lange toeleveringsketens. En dat alles in een ideaal, aangenaam en ook rustig binnenklimaat. Hier komen de gemonteerde producten, zoals bijvoorbeeld de GEZE deurdranger TS 5000 SoftClose of ook de GEZE ActiveStop om de hoek kijken, zodat de deuren niet hard dichtslaan. Barrièrevrijheid in het hotel begint daarentegen al bij de toegangsdeur, bijvoorbeeld met automatische schuifdeuren als de Slimdrive SL NT of de tourniquet Revo.PRIME en wordt voortgezet in de hotelkamers. Hier zijn bijvoorbeeld voldoende brede doorgangen voor rolstoelen belangrijk, antislipvloerbedekking, maar ook digitale communicatiemiddelen in de kamers scheppen inclusie. Het mooie is dat al deze maatregelen niet alleen barrièrevrije hotels creëren, maar ook het comfort voor de gasten verhogen.

S.Z.: Hotelgasten vragen om duurzaamheid, maar hoe kan men ze zover krijgen dat ze zelf duurzamer gaan handelen, vooral als het gaat om energie- en waterverbruik?

J.v.K.: Nou, er zijn nu een paar heel slimme ideeën over hoe men hotelgasten kan motiveren om zuiniger te zijn en hulpbronnen te sparen. We zien interessante ontwikkelingen in de richting van gamification, vooral bij GenZ. Gasten kunnen bijvoorbeeld "munten" winnen voor hun zuinige gedrag, die ze dan kunnen besteden aan een gratis ontbijt. Dat is ook interessant voor de gebouweigenaar, want het ontbijt betaalt zich dan terug voor hem - door de bespaarde kilowatturen stroom of liters water. Vooral voor de grote hotelketens zijn dergelijke beloningsprogramma's een geweldige manier voor de klantenbinding. Maar wat ik daarvoor natuurlijk nodig heb - en hier sluit de cirkel zich - is het koppelen van systemen en een hoge mate van digitalisering.

Barrièrevrije hotels maken robotisering mogelijk

Hotelcompetentiecentrum

In het Hotelcompetentiecentrum gaat het niet alleen over brandveiligheid, geluidsisolatie en vluchtroutebeveiliging - het gaat ook over “Predictive Maintenance”. De deurdranger moet bijvoorbeeld niet worden onderhouden op het moment dat de conferentiegast de conferentieruimte heeft gereserveerd. © GEZE GmbH

S.Z.: Afgezien van gebouweigenaar en gast - hoe beïnvloeden de trends in de hotelsector het hotelpersoneel? 

C.P.: Natuurlijk heeft het thema duurzaamheid ook een impact op het werkgeversmerk. Voor de werknemers gaat het steeds minder om geld en steeds meer om zingeving en de balans tussen werk en privé. Ik werk het liefst in een hotel dat duurzaam opereert en als hotelwerknemer hecht ik waarde aan vaste werktijden en betrouwbare rustperiodes. En daarmee zitten we midden in het tekort aan vaardigheden dat de hotel- en cateringbranche heeft getroffen sinds de COVID-pandemie. Een andere trend waarover we nog niet gesproken hebben, helpt hier echter bij: de robotisering. Men kan nu al op zeer veel gebieden robots gebruiken - net als in het hotel van de toekomst - als men de technische mogelijkheden daarvoor heeft. Overigens zijn de robots ook blij met barrièrevrije hotels. Dit is precies waarom het voor ons en de gehele branche zo belangrijk is om samen te werken met technologiepartners als GEZE. Als de reinigings- of servicerobot zich bijvoorbeeld van kamer naar kamer moet verplaatsen, dan heb ik automatische deuraandrijvingen nodig, die idealiter worden aangestuurd via de gebouwautomatisering, om de deuren bijvoorbeeld op bepaalde tijden open te houden en op andere tijden, wanneer de robots niet actief zijn, te sluiten. In de meeste gevallen weet noch de gebouweigenaar, noch de verwerker, noch de architect hoe deze communicatie kan functioneren - de technische experts zoals GEZE hebben de kennis. We kunnen het gasttraject hier in ons usability lab doorlopen en presenteren. 

Niet alleen de systemen moeten met elkaar communiceren, ook de merken moeten onderling op elkaar zijn afgestemd. Deze aanpak “Connecting Expertise, Building Solutions” delen wij met GEZE.

Christian Peter, oprichter en initiatiefnemer van het Hotelcompetentiecentrum

S.Z.: Waarom zijn er dan tot nu toe zo weinig slimme hotels gerealiseerd met robots?

C.P.: Ook dat ligt weer aan het grote aantal systemen en protocollen – en uiteindelijk aan de onzekerheid over welk systeem zal zegevieren. Wie wil er immers investeren in iets waarvan hij niet weet of het de komende 10 of 15 jaar nog wel op de markt zal zijn? En velen hebben gewoonweg geen tijd om de exponentieel voortschrijdende innovaties bij te houden – het onderwerp AI heeft hier ook bijgedragen aan een versnelling. De uitwisseling van ideeën is hier essentieel voor het besluitvormingsproces. Met het Hotelcompetentiecentrum bieden we een stabiel platform voor deze uitwisseling – en we zijn heel blij dat GEZE deel uitmaakt van deze gedachtewisseling tussen experts!

Daar zijn we ook blij om! Hartelijk dank voor het interessante gesprek, mevrouw Von Klitzing-Peter en meneer Peter, maar bovenal voor de goede samenwerking en het gedeelde belang om de hotelbranche vooruit te helpen.