Unieke GEZE schuifdeuroplossing in maritieme omgeving
Begin 2024 heeft de Duitse rederij SFK (Schlepp- und Fahrgesellschafft Kiel) in Kiel zijn vierde hybride veerpont, de ‘Laboe’, in gebruik genomen. Het schip, dat dienst doet als voetgangers- en fietsersveerpont en plaats biedt aan 300 voetpassagiers en 40 fietsers, is in slechts 12 maanden gebouwd op de werf van Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. GEZE ontwikkelde en installeerde vijf speciale VTM schuifdeuren die ook in de zwaarste omstandigheden de toegankelijkheid en barrièrevrijheid op het schip garanderen.
GEZE sliding door on Laboe ferry © Hystrix fotografie
In opdracht van Holland Shipyards Group zijn door GEZE vijf automatische schuifdeuren geleverd en geïnstalleerd: twee keer in de Slimdrive VTM uitvoering en drie keer in de VTM 300 versie. Deze deuren zijn de enige automatische schuifdeuren die geschikt en gecertificeerd zijn voor gebruik op zeeschepen; enerzijds omdat de sturing en software zo zijn ontworpen dat de schommeling van schepen kan worden opgevangen, anderzijds omdat de deuren volledig vocht- en corrosiebestendig zijn. De op maat gemaakte schuifdeuren met bijbehorende veiligheidsoplossingen zorgen voor de gewenste doorstroom van passagiers, zonder dat daarbij de veiligheid of het comfort op de veerpont in het gedrang komen.
Betrouwbaar in alle omstandigheden
3:2 resized images of the Laboe project (Holland Shipyards) for website reference case utilization © Hystrix fotografie
GEZE sliding door on Laboe ferry - Holland Shipyards © Hystrix fotografie
Vanwege de omgevingsfactoren waar de Laboe op de Oostzee dagelijks mee te maken heeft zijn de deuren uitgerust met een aantal specifieke, maritiem goedgekeurde, features. Zo is het grootste deel van de elektronica van de deuren weggewerkt in speciale kasten die bij de deuren aan de binnenzijde van het schip aan de wanden zijn verwerkt, waarmee blootstelling aan de elementen wordt voorkomen. De resterende elektronische componenten die direct bij de deur moeten worden geïnstalleerd zijn voorzien van een sealing, waardoor ze extra beschermd zijn tegen maritieme- en klimatologische invloeden. Ook zijn de loopwielen en de lagers van de deuren beschermd tegen zoutinwerking en andere invloeden.
Voor de aansturing van het openen en sluiten van de deuren is gekozen voor waterdichte RVS-schakelaars. De GC 339 sensoren met zijveldbeveiliging zorgen ervoor dat de deuren altijd veilig openen en bijvoorbeeld niet open gaan als er zich personen of voorwerpen in het openingsveld van de schuifdeur bevinden. Dit garandeert de gebruikersveiligheid conform de EN 16005 regulering.
Ook wanneer het schip in beweging is moet de veiligheid geborgd zijn. Zo zetten de deuren zichzelf vast in een stand (geopend of gesloten) als de schommeling van het schip boven een bepaald niveau komt. Die functionaliteit wordt in het geval van een calamiteit opgeheven. De motor in de aandrijving fungeert daarbij ook als rem.
Slimdrive: de perfecte oplossing bij beperkte ruimte
Aan de voorzijde van de Laboe is vanwege de beperkte beschikbare hoogte gekozen voor de Slimdrive VTM. Met een hoogte van slechts 7 centimeter is de slanke aandrijving van de Slimdrive VTM de perfecte oplossing voor situaties waarin de ruimte beperkt is.
De klant aan het woord
Two sliding doors on the Laboe ferry, from Holland Shipyards © Hystrix fotografie
Vanuit Holland Shipyards Group is Rens Gerritsen als projectmanager verantwoordelijk voor de bouw en oplevering van de Laboe aan SFK. Vanuit zijn rol koos hij na uitgebreid vooronderzoek voor de oplossingen van GEZE. “We zochten naar een oplossing van a-kwaliteit. De omstandigheden op onze schepen vergen een oplossing die robuust en betrouwbaar is. Naast het hoge aantal open- en sluitmomenten heb je bij schepen natuurlijk te maken met externe invloeden zoals het weer, zout water en de mogelijke corrosie die dat met zich meebrengt. Op basis van onze wensen en eerdere ervaringen zijn we met GEZE in contact gekomen. Zij hebben ons van A tot Z begeleid; van het eerste ontwerp tot en met de installatie en oplevering van de deuren”.
We zochten naar een oplossing van a-kwaliteit. De omstandigheden op onze schepen vergen een oplossing die robuust en betrouwbaar is. Naast het hoge aantal open- en sluitmomenten heb je bij schepen natuurlijk te maken met externe invloeden zoals het weer, zout water en de mogelijke corrosie die dat met zich meebrengt. Op basis van onze wensen en eerdere ervaringen zijn we met GEZE in contact gekomen. Zij hebben ons van A tot Z begeleid; van het eerste ontwerp tot en met de installatie en oplevering van de deuren.
Rens Gerritsen, Project Manager at Holland ShipyardsDuurzame vaart
De Laboe is vernoemd naar de plaats van waar het schip dagelijks honderden passagiers vervoert over de Duitse fjorden van de Oostzee. De veerpont is een zogenaamde ‘plug in hybride’ en beschikt over een deels elektrische motor. Hiermee draagt de veerpont bij aan het doel van SFK om haar gehele vloot klimaatvriendelijk te exploiteren.
Persinformatie
Voor vragen aan de redactie:
Hanenberg, Remco
GEZE Benelux
+3140 262 90 80
E-mail: r.hanenberg@geze.com