Dornier Museum Friedrichshafen, fotografiert von Florian Holzherr
Dornier Museum Friedrichshafen, gefotografeerd door Florian Holzherr
Windfang des Haupteingangs: Automatische Halbrundschiebetür mit Antriebssystem GEZE Slimdrive SC mit nur 7 Zentimeter Antriebshöhe
Tochtportaal bij de hoofdingang: Automatische halfronde schuifdeur met aandrijfsysteem GEZE Slimdrive SC met een aandrijfhoogte van slechts 7 centimeter.
Dubbele vluchtdeuren bij de glasfaçade met opbouw deurdrangers GEZE TS 5000 L-ISM

Hypermoderne deur- en veiligheidstechniek in harmonie met gebouwenarchitectuur

Het nieuwe Dornier Museum Friedrichshafen, dat is ingebed in een 25.000 m2 uitgestrekt landschapspark nabij het vliegveld Bodensee, heeft het publiek een boeiende tentoonstelling over honderd jaar lucht- en ruimtevaartgeschiedenis en een indrukwekkende bijdrage tot de museumarchitectuur geschonken. Het bureau Allmann Sattler Wappner Architekten uit München is erin geslaagd om aan het onderwerp "Vliegen en ruimtevaart" een zeer subtiele bouwkundige interpretatie te geven.

Op een tententoonstellingsoppervlakte van 3000 m2 wordt met indrukwekkende expositiestukken de geschiedenis van de onderneming Dornier op weg van vliegtuigbouwer tot gediversifieerd technologieconcern in beeld gebracht. Daarbij zijn het verleden van de lucht en ruimtevaart in de historische context tot leven gebracht. De plattegrond van het museum, die de vorm heeft van een hangar, symboliseert de aftakking van een start- en landingsbaan van vliegveld Friedrichshafen en verleent het Dornierterrein een authentiek kader. De architectuur doet daarmee recht aan twee verschillende aspecten van de tentoonstelling: Ten eerste biedt de hangar voldoende ruimte voor de vele oorspronkelijke getoonde stukken. Ten tweede vormt de "museumbox", waarvan het lijkt alsof deze boven de foyer zweeft, het kernstuk van de tentoonstelling. Daar krijgt men een indruk van de enorm rijke schat, die de naam Dornier al meer dan honderd jaar verbindt met de geschiedenis van de lucht- en ruimtevaart.

De allermodernste deur- en veiligheidstechniek van GEZE heeft eraan bijgedragen om de architectuur van dit ambitieuze bouwwerk te ondersteunen. Te beginnen bij het tochtportaal van de hoofdingang: de optiek van de automatische halfronde schuifdeur harmonieert met zijn gewelfde lijn en verbindt architectonische perfectie met optimale functionaliteit. Het gewelfde deursysteem wordt geopend en gesloten met het krachtige Slimdrive SC-aandrijfsysteem. De optiek bepaalt de techniek: de compleet vooraf vervaardigde Slimdrive-aandrijfeenheid is - als enige op de markt - slechts zeven centimeter hoog. Daardoor kan de Slimdrive onopvallend worden gemonteerd aan de façadeconstructie. Het doorlopende Slimdrive-design onderstreept de uniformiteit van de deurtechniek van het tochtportaal zonder visuele onderbreking: De binnendeur van het tochtportaal is uitgerust met een dubbele lineaire schuifdeur met Slimdrive SL-aandrijving. De krachtige aandrijving - met een hoogte van 7 cm - kan onopvallend in de glazen façade worden geïntegreerd.

Voor de veiligheid van mensen en de bouw van het museum met zijn unieke schatten is preventieve brandveiligheid onontbeerlijk. De serie TS 5000 van deurdrangers combineert veiligheid met functionaliteit in één ononderbroken designlijn.

De dubbele buitendeuren aan de glazen façade van het gebouw zijn uitgerust met opbouw deurdrangers van het type TS 5000 L-ISM. De sluitvolgorderegeling - onzichtbaar geïntegreerd in de glijrail - zorgt ervoor dat beide deuren na betreding, bijv. door vluchtende personen, zonder problemen weer gecontroleerd worden gesloten. Op die manier kan de deur haar functie als vluchtdeur opnieuw vervullen. Door de montage aan de niet-scharnierzijde bevindt de hoogwaardige deurtechniek zich aan de beschermde binnenkant van de naar buiten toe openende vluchtdeuren.

De enkele brand- en rookwerende deuren binnen in het museum zijn uitgerust met opbouw deurdrangers van het type TS 5000 R met elektromechanische vastzetting. De deuren kunnen traploos tussen 80° en 130° worden vastgezet. De positie waarin de deuren kunnen worden vastgezet kan daarbij worden opgeheven zodat de deuren in noodgevallen maximaal kunnen openen. Deze functionaliteit is geïntegreerd in de glijrail, net als de de rookschakelaar, die bij brand wordt geactiveerd en de deur automatisch sluit. Lelijke rookmelders die het design van de ruimte verstoren, kunnen zodoende worden vermeden. In totaal zijn er bijna twintig deurdrangers uit de bewezen GEZE TS 5000-serie gebruikt.

De nieuwbouw van het museum is een voortreffelijk voorbeeld van hoe luchtvaartgeschiedenis en de symbolische kracht, die op deze bijzondere locatie van haar uitgaat, in de allermodernste architecteur kan worden beleefd en de naam Dornier een ongeëvenaarde identiteit verleent.