GEZE ontvangt het keurmerk ‘Fair Trainee Programme’

De opleiding bij GEZE is beter dan gemiddeld: dat is wat het onafhankelijke marktonderzoeksinstituut Trendence ontdekte n.a.v. een enquête onder leerlingen en duaal studenten bij 25 grote Duitse bedrijven. De GEZE stagiairs gaven hoge cijfers voor de kwaliteit van de training alsmede voor de ondersteuning en secundaire arbeidsvoorwaarden binnen het bedrijf. De Leonberg-activiteiten scoren zelfs ruim boven de gemiddelde scores in de algemene beoordeling. In totaal namen 1795 personen in opleiding en duaal studenten van 25 Duitse bedrijven, waaronder Merck, DB Schenker en Lanxess deel aan het onderzoek.

Professionele kwaliteit alleen is niet voldoende

Personen in opleiding bij GEZE zijn het er allemaal over eens: een training bij GEZE is bovengemiddeld goed. Dit werd bevestigd door het keurmerk ‘Fair Training Programme 2020’ van Trendence. © Karin Fiedler / GEZE GmbH

Goede training vormt de beste basis voor een succesvol loopbaantraject, maar vormt ook de basis voor het succes van een bedrijf. Daarom zijn de medewerkers van GEZE er zeer alert op dat de opleiding niet alleen voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van professionaliteit. Rolf Böhmler, GEZE trainingsmanager, zegt hierover het volgende: “De eerste stap naar het beroepsleven is vaak moeilijk voor jongeren, maar vormt een cruciale factor voor een succesvolle toekomst. Daarom steken we heel veel tijd in onze nieuwe aanwinsten, zowel tijdens het sollicitatieproces als tijdens hun integratie binnen het arbeidsproces. Het is belangrijk dat wij op voet van gelijkheid, met respect en waardering omgaan met nieuwe personen in opleiding.”

Individuele ondersteuning tijdens de opleiding

Het onderzoek van Trendence toont aan: ons opleidingsprogramma is beter dan gemiddeld en overtreft de verwachtingen van onze personen in opleiding/duaal studenten.

In de enquête van Trendence hebben de leerlingen van GEZE en de studenten van de duale opleiding ook benadrukt dat niet alleen het goed doordachte onboarding-proces belangrijk is voor een geslaagde start binnen de onderneming. Ze zijn ook van mening dat ze goed worden ondersteund en begeleid tijdens de opleiding - zelfs in uitdagende situaties, en ook in de beroepsopleidingen. “Wij staan te allen tijde ter beschikking van onze leerlingen als coöperatieve leerpartner. Omdat het belangrijk is dat ze altijd de mogelijkheid hebben om individuele vragen te stellen en alles wat ze geleerd hebben in de praktijk te brengen,” aldus Rolf Böhmler. “Wij willen met name dat de leerlingen zich zo snel mogelijk kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun eigen projecten.”

Een hoge retentiegraad en vele mogelijkheden voor permanente ontwikkeling

De retentiegraad bij GEZE is bijzonder hoog in vergelijking met andere bedrijven, zo laat het onderzoek zien: een stageplaats of een duale opleiding die met succes is afgerond bij GEZE, leidt over het algemeen tot een permanent aanbod van banen. Het feit dat de meeste leerlingen van GEZE ook bij de onderneming blijven, zegt alles. Verschillende managers van GEZE begonnen hun carrière in het bedrijf met een stageplaats of duale studie.