GEZE neemt een Leonberger hond aan ter ondersteuning van een kunstproject

Toen de kans zich voordeed om een lokaal kunstproject in Leonberg te steunen door een hond te adopteren, grepen we die. Vooral omdat de Leonberger hond als levensgroot beeldhouwwerk van de conceptuele kunstenaar Ottmar Hörl zeer gemakkelijk te verzorgen is.

Hondenstandbeelden op het marktplein in Leonberg

Op het marktplein in Leonberg zijn de Leonberger hondenbeeldhouwwerken van de beeldhouwer Ottmar Hörl te zien. Binnenkort zal een van hen het GEZE-pand “bewaken”.

De fontein in het midden van Leonberg's historische marktplaats heeft waarschijnlijk nog nooit zo veel honden verzameld gezien. Grote zwarte Leonbergers zitten keurig rechtop als mensen onder hen door lopen, foto's nemen, kinderen de koppen van de honden beroeren, en hun echte viervoetige tegenhangers nieuwsgierig besnuffelen. Er bestaat geen twijfel over – de zwarte Leonberger sculpturen van de conceptuele kunstenaar Ottmar Hörl zijn echt opvallend, en hebben een grote aantrekkingskracht op de mensen op het plein.

Zoals Ottmar Hörl de krant Stuttgarter Zeitung vertelde, “is het interessant hoe een dergelijke tentoonstelling in een openbare ruimte mensen helpt om zich met elkaar en de beelden te verbinden”.

Het promoten van kunst in openbare ruimtes

De ongewone hondenshow is het geesteskind van Wieland Storek van de Leonberg Gallery Association. Er was niet veel voor nodig om de kunstenaar Hörl te overtuigen. Hörl had in 2005 immers met succes 500 sculpturen van Rottweilers in de binnenstad van Rottweil losgelaten. Ook de culturele afdeling en de gemeenteraad van Leonberg hebben hun volledige steun gegeven aan de tentoonstelling op het marktplein van Leonberg. Om de kosten van het project te dekken, zijn de sculpturen te koop.

Uiteraard ondersteunt GEZE dit kunstproject graag. Schrik dus niet, als u plotseling een “Leonberger Lion” ziet - zoals dit ras ook bekend is - die het hoofdkantoor van GEZE in Leonberg bewaakt! Dit zal de tweede “waakhond” van het bedrijf zijn – sinds enkele jaren heeft GEZE een witte Leonberger op het terrein. Wie weet – misschien is de nieuwe sculptuur van de internationaal bekende kunstenaar Ottmar Hörl een waardevolle investering?

Kunst in openbare ruimten kan mensen aanmoedigen om samen te komen. Daarom ondersteunen wij graag het kunstproject op het marktplein. door één van de honden voor onze site te “adopteren”. Er werken ongeveer 1.200 mensen op de locatie Leonberg, dus is het onmogelijk dat iedereen elkaar persoonlijk kent. Communicatie is daarom belangrijk voor ons. Wie weet kan de Leonberger hond het ijs wel breken en een aanleiding vormen voor mensen om met elkaar te praten op onze locatie?

Dit zegt GEZE directeur Brigitte Vöster-Alber.

GEZE en Leonberg

GEZE is al meer dan 60 jaar diep geworteld in Leonberg en de stad ligt het bedrijf nauw aan het hart. Zo schonk GEZE het beeld op de rotonde op Römerstrasse, het glazen paviljoen in het Stadsmuseum, en de glazen toren van het gebouw van de Leonberg Gallery Association. De ambtsketen van de burgemeester is ook een geschenk van GEZE. De steun wordt tevens uitgebreid tot scholen, het hospice, het districtsziekenhuis, de brandweerpost, en culturele instellingen zoals het stadsmuseum en de Gallery Association.