AIDAluna op het bouwdok
Automatische deursystemen van GEZE op het schip

Het nieuwe cruiseschip AIDAluna verlaat het bouwdok

GEZE bevindt zich aan boord met deurtechniek en glasdesign voor ongelimiteerd cruisecomfort en veiligheid.

De AIDAluna breidt de wereldberoemde vloot cruiseschepen AIDA Cruises uit met een clubschip. Op 13 februari 2009 aanschouwt de AIDAluna letterlijk voor het eerst het daglicht, als de poorten van de bouwhal van de Meyer-werf in Papenpurg opgengaan en de cruiseschip voor het eerst helemaal te zien is. In de uitrustingshaven krijgt zij dan haar laatste onderhoudsbeurt. In het weekend van 21 en 22 februari 2009 wordt het 252 meter lange en 32,2 meter brede clubschip voor duizenden toeschouwers over de Eems voor een proefvaart naar de Noordzee overgebracht om op 22 maart zijn eerste reis te beginnen naar de haven van Palma de Mallorca om daar te worden gedoopt.

Met dertien dekken, 1025 passagiershutten, zeven restaurants, elf bars en een zonnedek van 6400 m² heeft de AIDAluna voor haar toekomstige passagiers talrijke vernieuwingen in petto. De passagiers beleven de innovatieve deurtechniek van GEZE dankzij het verhoogde betredingsgemak bij het openen van de deuren van de hutten, de restaurants en bars of tijdens een wandeling over een van de dekken. De vereiste veiligheidscriteria zijn onmiskenbaar in het deurconcept van het schip geïntegreerd.

Automatische schuifdeuren in VTM-uitvoering, d.w.z. met specifiek op de maritieme verkeerstechniek gerichte deuraandrijvingen, die bestand zijn tegen corrosie en zeewater en waarin alle elektronische bouwdelen aan de binnenkant van het schip zijn opgenomen, zijn berekend op een grote verkeersdrukte. Ze vergemakkelijken het betreden van het zonnedek, de restaurants, boetieken en talloze amusements- en sportmogelijkheden. Automatische ronde en telescoopschuifdeuren completeren de specifieke boordarchitectuur. Op dek 3 en 10 creëren zij bovendien bij beperkte ruimte optimale openingsbreedte voor doorgangsdeuren zodat bepakte zonneaanbidders zich makkelijk naar de dekbaden kunnen begeven.

Automatische draaideuren met afzonderlijke aansturingstechniek, bijv. door radarsensoren, dragen bij aan de ongedwongenheid waarmee de bemanning en het restaurantpersoneel zorgen voor de passagiers. De "servicedeuren" kunnen zonder krachtsinspanning worden geopend, contactloos worden aangestuurd en na betreding weer goed worden gesloten.

De deuren naar de hutten sluiten gemakkelijk en goed dankzij de TS 2000-deurdrangers in speciale uitvoering met glijrail. Het kenmerkende homogene GEZE-design wordt gecontinueerd binnen het veiligheidsconcept, omdat veiligheid aan boord van een clubschip de hoogste prioriteit heeft. Zo worden bijvoorbeeld alle brandwerende deuren uit de A-klasse, dat wil zeggen van niet-brandbare materialen, op de vluchtwegen uitgerust met opbouw deurdrangers van type TS 4000 en TS 5000 voor deurbreedten tot 140 cm en met TS 4000 in tandemuitvoering voor zeer zware en grote deuren. Deze sluiten in geval van gevaar ook goed af als het schip zich in een extreem schuine positie bevindt en beantwoorden aan de eisen van de Solas-richtlijn, d.w.z. de "Internationale overeenkomst voor de bescherming van personen op zee". Voor maximale veiligheid en functionaliteit werd de totale deurtechniek aangelegd in nauwe samenspraak met de Meyer-werf, de rederij AIDA Cruises en de betreffende classificerende instantie.

Bij de inrichting van de AIDAluna heeft GEZE er blijk van gegeven dat het bedrijf niet alleen competent is als totaalaanbieder van deurtechniek. In het badgedeelte op dek 10 werden 10 glassystemen van GEZE geïnstalleerd. Een afzonderlijk vervaardigd en corrosiebestendig handmatig schuifwandsysteem van twintig cirkelvormig gegroepeerde glaselementen omsluit de dj-box en beschermt alle entertainment- en podiumelektronica. Zo kan de DJ zijn stek handmatig en zonder grote krachtsinspanning volledig sluiten of net zo ver openen als hij wenst.

Al meer dan tien jaar heeft GEZE op de Meyer-werf bewijs geleverd van zijn compententies op het gebied van maritieme verkeerstechniek. GEZE rust de volledige generatie clubschepen "Sphinx" uit: Net als de AIDAluna heeft GEZE de beide zusterschepen AIDAdiva en AIDAbella, van identieke bouw, voorzient. GEZE zal ook de AIDAblu, die in 2010 zal worden uitgedokt, en twee andere cruiseschepen, die nog geen naam hebben en die in 2011 en 2012 worden uitgedokt, voorzien van de modernste deur- en veiligheidstechniek.