GEZE TSA 160 NT Z-Invers
Slimdrive SL-geneigt in BBI Flughafen Turm

Veiligheid en comfort met de modernste deurtechniek

Vluchtweg richting start- en landingsbaan

Op de luchthaven Berlijn-Schönefeld, die vanaf 2011 als Berlin Brandenburg International Airport (BBI) de enige luchthaven voor Groot-Berlijn zal zijn, werd al in 2005 met de aanleg van terminal D ruimte gecreëerd voor verdere groei  en om de explosieve groei van het aantal passagiers in Schönefeld het hoofd te kunnen bieden tot aan de opening van dé luchthaven van de hoofdstad.  Dankzij de 18 extra incheckbalies kan de explosief groeiende luchthaven ten zuidoosten van Berlijn inmiddels jaarlijks zeven miljoen passagiers verwerken.

De gates vanuit de terminal vormen rechtstreeks toegang tot de start- en landingsbaan. De passagiers begeven zich te voet van het gebouw naar het vliegtuig en terug. De deuren moeten opgewassen zijn tegen deze logistiek en de groeiende stroom passagiers: Degelijke en comfortabele techniek, die voldoet aan vastgestelde veiligheidscriteria, zijn een belangrijke voorwaarde voor de frequent gebruikte deuren van de gates. Ten eerste moeten zij onbevoegden buiten de de start- en landingsbaan houden en ten tweede een vluchtweg vormen die het mogelijk maakt in panieksituaties de weg naar de start- en landingsbaan vrij te maken. Als deuren openen waar dat niet moet of mag, moet dit worden gesignaleerd. Het boardingpersoneel moet bevoegd zijn de deuren die in de stand "permanent open" staan, te openen en te sluiten. Tegelijkertijd moeten de deuren in hun functie als ventilatieopeningen voor rook- en warmteafvoer bij een brandalarm altijd via de brandmeldinstallatie automatisch opengaan en open blijven - ook als de stroom is uitgevallen.

De negen deuren van de gates naar de start- en landingsbaan worden daarom uitgerust met een systeemoplossing van GEZE. Deze bestaat uit de automatische draaideuraandrijving GEZE TSA 160 NT Z Invers voor deuren op vluchtwegen, en deuren die door de rook- en warmteafvoerinstallaties worden gebruikt voor de toevoer van lucht, de vluchtwegterminal GEZE TZ 220 met noodknop, een knipperlicht en besturingselementen, zoals de sleutelschakelaar GEZE SCT 221 voor buitenmontage en een GEZE-programmaschakelaar met sleutel. De paniekdeurbeslagen en de brandmeldinstallaties werden op de locatie klaargezet. Het boardingpersoneel kan met sleutels de programmaschakelaar voor de functie "Deur permanent open of gesloten/vergrendeld" bedienen. Daartoe bevoegde personen kunnen van buiten het eenmalig automatisch openen en sluiten na de ingestelde openingstijd activeren en daarmee de deur passeren. Na de ingestelde openingstijd gaat de deur dicht en blijft vergrendeld. De deuren zijn vergrendeld met elektrische deuropeners voor vluchtwegen. Bij paniek kan er op de noodschakelaar van de vluchtwegterminal worden gedrukt. Hierdoor wordt de vergrendeling opgeheven, worden de signaallampjes geactiveerd en wordt er een melding gestuurd naar de inbraakmeldinstallatie. De deuren worden vervolgens door de TSA-aandrijving automatisch elektrisch geopend. Deuren kunnen handmatig worden geopend via het paniekbeslag.

In geval van brand worden zowel de brandmeldinstallatie als de vrijgave van de vluchtwegterminal door het alarmsignaal geactiveerd. Net als bij de activatie van de vluchtweg worden in dit geval ook de deuren automatisch geopend. GEZE TSA 160 NT-Z Invers zorgt ervoor dat de deuren ook in het geval van stroomuitval automatisch openen. Een uitermate bijzonder kenmerk van de Invers-functie is dat de deuraandrijving de deur ook opent bij stroomuitval of een elektrische storing, in tegenstelling tot wat doorgaans praktijk is in de automatische deurtechniek. Voor het openen wordt gebruikgemaakt van de veerkracht van de aandrijving. De deur wordt mechanisch opengeduwd en vastgezet in de open stand.